Toggle

DE NIEUWE ROLLS-ROYCE CULLINAN; DE MEEST VEELZIJDIGE, FAMILIEGERICHTE SUPERLUXE SUV

Introductie

Toen Rolls-Royce drie jaar geleden de komst van de Cullinan aankondigde, gebeurde dat met in het achterhoofd de vraag van klanten over de gehele wereld naar 'de Rolls-Royce onder de SUV's', voorzien van luxe, prestaties en gebruiksmogelijkheden die tot dan toe niet in één auto samen te vinden waren binnen de SUV-markt.

De automotive-industrie is altijd al een snel bewegende en dynamische bedrijfstak geweest, waarin nieuwe concepten, zoals SUVs, met grote regelmaat verschijnen. Toch moeten dergelijk concepten eerst geperfectioneerd worden voor ze worden geaccepteerd door klanten die geen compromissen wensen, zoals de vertegenwoordigers van ware luxe.

"De geschiedenis schiep de voorwaarden, en het antwoord van Rolls-Royce op de vraag van visionairs, avonturiers, ontdekkers en hen die geloven in het oppermachtige gevoel van vrijheid is de Rolls-Royce Cullinan," zegt Müller-Ötvös.


Wat is de Cullinan?

De Rolls-Royce Cullinan is een Rolls-Royce zoals nooit tevoren. Toen Sir Henry Royce zijn legendarische woorden "Streef naar perfectie in alles wat je doet. Neem het beste en maak het nog beter. Als het niet bestaat, ontwerp het" sprak, had hij de Cullinan in gedachten kunnen hebben.

Door luxe Effortless, Everywhere te maken werd de benadering van Rolls-Royce om een authentieke Rolls-Royce SUV te ontwerpen een evolutie. Het meest zichtbare teken daarvan is de radicale achterzijde van de Cullinan.

Voor het eerst heeft een Rolls-Royce een grote achterklep, genaamd 'The Clasp'. Met een hint naar het verleden toen bagage nog aan de buitenzijde van de auto werd vastgesnoerd en inzittenden dus niet samen met hun eigendommen in één ruimte reisden, is het profiel van de achterzijde van de Cullinan een tweedelig, 'D-back' ontwerp. De achterklep opent en sluit in twee delen met een druk op de knop van de afstandsbediening.

Het achtercompartiment van de Cullinan is ontworpen om de best mogelijke zitplaatsen te kunnen herbergen. Er zijn twee opstellingen mogelijk: Lounge Seats of Individual Seats.

De Lounge Seat-opstelling is de meer functionele versie van de twee. Er is plaats voor drie passagiers achterin, waardoor dit de meest aantrekkelijke optie is voor families. Ook kunnen de stoelen neerklappen, voor het eerst in een Rolls-Royce.

De stoelen klappen elektrisch weg in een aantal verschillende standen door middel van knoppen in de kofferruimte of in de portieren. Een druk op de knop laat de rugleuning neerklappen, terwijl de hoofdsteun naar boven beweegt om de zitting niet te raken. Beide rugleuningen kunnen, verdeeld in 1/3 en 2/3, geheel neerklappen waarbij een vlakke laadvloer ontstaat.

De kofferruimte heeft een inhoud van 560 liter, te vergroten tot 600 liter wanneer de hoedenplank is verwijderd. De basis van de zitplaatsen achterin is hoger dan de laadvloer, waardoor bagage niet naar voren kan schuiven met neergeklapte rugleuningen zoals in andere SUV's. De vloer kan elektrisch worden verhoogd naar het niveau van de zitplaatsen, waarmee een totale inhoud van 1.930 liter ontstaat en een laadlengte van 2.245 mm.

Met de wetenschap dat de Rolls-Royce-koper zijn of haar Cullinan graag aanpast aan persoonlijke wensen, is een tweede configuratie van de auto beschikbaar.

De Individual Seat configuratie is voor mensen die de ultieme luxe van een SUV verkiezen boven de praktische mogelijkheden. Beide individuele achterstoelen zijn gescheiden door een vaste middenconsole waarin een minibar is opgenomen met Rolls-Royce whiskyglazen, champagneflutes en een koelkast. De stoelen beschikken over uitgebreide verstelmogelijkheden om het reizen achterin zo aangenaam mogelijk te maken.

Een glazen wand scheidt het passagierscompartiment van de bagageruimte en draagt bij aan de toonaangevende stilte in het interieur. Bovendien blijft de optimale temperatuur voor de passagiers in het interieur gehandhaafd wanneer de kofferruimte wordt geopend.