Toggle

Rolls-Royce Spectre

Een voorspelling die uitkomt, een ingeloste belofte en een werkelijkheid geworden onderneming
In 1900 voorspelde mede-oprichter van Rolls Royce Charles Rolls een elektrische toekomst voor de automobiel. Hij beschouwde elektrische aandrijving als een schoon en geluidloos alternatief voor de verbrandingsmotor – mits er een infrastructuur zou zijn om opladen mogelijk te maken. Nu, 120 jaar later, is het moment aangebroken dat Rolls-Royce deze voorspelling laat uitkomen.

Voorafgaand aan dit moment beloofde Torsten Müller-Ötvös, CEO van Rolls-Royce, dat er in het huidige decennium een volledig elektrische Rolls-Royce op de markt zou komen. In september 2021 bevestigde het merk dat er getest werd met de Spectre, de eerste Rolls-Royce die van het begin af aan is ontworpen als een volledig elektrisch aangedreven auto.

Meer dan 2,5 miljoen testkilometers werden afgelegd, gelijk aan zo’n 400 gebruiksjaren voor een Rolls-Royce. Wanneer de Spectre in 2023 gereed is, komt een voorspelling uit, wordt een belofte ingelost en is de onderneming werkelijkheid geworden.

Niet alleen is de Spectre een historisch moment voor Rolls-Royce, ook is het een belangrijk moment voor elektrificatie van vervoer. Met de Spectre laat Rolls-Royce immers zien dat de technologie een standaard heeft bereikt waarmee de Rolls-Royce-belevenis bereikt kan worden. Met dat feit in gedachten bevestigt Rolls-Royce dat tegen het jaar 2030 het volledige modellenportfolio geheel elektrisch aangedreven zal zijn.

De toekomst begint
De Spectre is meer dan een automobiel. Hij staat voor een heldere, gedurfde toekomst waarin Rolls-Royce het elektrisch aangedreven tijdperk betreedt. De Rolls-Royce-beleving wordt alleen maar groter dankzij de elektrische aandrijflijn: direct beschikbare trekkracht, geluidloos rijden en het gevoel van slechts één oneindig lange versnelling: het zijn de kenmerken die al sinds de allereerste Rolls-Royce, de 10 H.P. uit 1904, met het merk verbonden zijn.

De Spectre beschikt over een revolutionair ‘Decentralised Intelligence’-systeem wat het uitwisselen van informatie over meer dan duizend voertuigfuncties onderling mogelijk maakt en de kwaliteit van het rijden, waar het merk beroemd om is geworden, nog verder vergroot. Ook de personalisatiemogelijkheden, waaronder Starlight Doors en Illuminated Fascia, zijn helemaal van deze tijd en inspireren kopers hun eigen maatwerkwensen te laten realiseren.  

Design
Met de Spectre zet Rolls-Royce de traditie voort om een geheel nieuwe klasse te introduceren in de wereld van de automobiel: de Ultra-Luxury Electric Super Coupé. Deze benaming refereert aan de proporties van de Spectre, in de wetenschap dat er geen grotere vorm van luxe is dan die van ruimte.

Aan de voorzijde worden de gedeelde koplampen van de Spectre onderbroken door de breedste grille die ooit is toegepast op een Rolls-Royce. De lamellen van de Pantheon-grille liggen vlakker in het geheel en sluiten nauwer aan, ontworpen om de lucht langs de voorkant van de auto te geleiden.

Samen met het gestroomlijnde Spirit of Ecstasy-beeldje – het resultaat van 830 uur modelleren en testen in de windtunnel – verlaagt de grille de luchtweerstand van de auto, die met een Cw-waarde van 0,25 van de Spectre de meest gestroomlijnde Rolls-Royce ooit maakt. 

De scherp gesneden dagrijverlichting van de Spectre benadrukt de indrukwekkende breedte van twee meter en neutraliseert de lagere verlichtingclusters die er op het eerste gezicht donker uitzien, maar een op een juwelenkistje lijkende donkere, chroomkleurige koplampbehuizing verbergen. Om de Spectre ook in het donker herkenbaar te maken wordt de grille gedimd verlicht door 22 ledlampjes die de achterzijde van de lamellen beschijnen en door de weerkaatsing in het gepolijste front een subtiele, driedimensionale verschijning verzorgen.

Aan de zijkant trekt de scherpe, verticale schouderlijn die begint aan de voorzijde van de Spectre het oog naar de achterzijde langs de monolithische flanken. De lager gelegen lijn, bekend als de ‘waft-lijn’, is gebaseerd op het ontwerp van een jacht. In plaats van verstorende, onrustige details gaat het koetswerk van de Spectre naadloos over in de dorpel, waarbij de weg wordt gereflecteerd in het plaatwerk zoals het golvende water reflecteert of een jacht dat door de oceaan snijdt. Deze ‘waft-lijn’ is de visuele representatie van het ‘vliegende tapijt-gevoel’ en de naar voren toe iets oplopende lijn is geïnspireerd op de liftende boeg van een accelererende speedboot.

Het meest opvallende van het silhouet van de Spectre is de fastback, die doet denken aan de meest indrukwekkende auto’s en jachten uit de geschiedenis. Aan het eind van de daklijn zijn de achterlichten omgeven door het grootste carrosseriedeel uit één stuk dat ooit voor een Rolls-Royce gebruikt is en dat begint bij de A-stijl en doorloopt tot het bagagecompartiment. De verticale achterlichten, die lijken op juwelen, zijn kleurloos en kunnen tijdens het personalisatieproces in talloze kleuren worden uitgevoerd, naar wens van de nieuwe eigenaar.

Het formaat van de Spectre en de proporties maken dat Rolls-Royce bijzondere aandacht heeft gegeven aan de wielen. De Spectre is de eerste tweedeurs coupé in productie in honderd jaar die is uitgerust met 23 inch wielen. 

Vanbinnen is de Spectre voorzien van de meest geavanceerde maatwerkopties tot nu toe, waarbij inspiratie is opgedaan van de tijdloze mystiek van een nachtelijke hemel. Voor het eerst op een in serie gebouwde Rolls-Royce zijn Starlight Doors beschikbaar op de Spectre, voorzien van 5.876 zacht verlichte ‘sterren’. De coachdeuren kunnen ook worden voorzien van een achtergrond in Canadel paneelwerkhout, waarvan de naam komt van de baai in Zuid-Frankrijk waar Sir Henry Royce en zijn ontwerpteam in de winter verbleven.

Het nachtelijk thema komt eveneens tot uiting in het Illuminated Fascia van de Spectre. Er waren meer dan 10.000 manuren en twee jaar voor nodig om dit te ontwikkelen, maar dan beschik je wel over een Spectre-naamplaatje dat is omgeven door 5.500 sterren. Het paneel zit aan de passagierskant van de auto en is geheel onzichtbaar als de auto niet in gebruik is.

Naast de extravagante, verlichte oppervlakken is de Spectre voorzien van een compleet vernieuwde digitale architectuur van luxe in typische Rolls-Royce-stijl, genaamd SPIRIT. Niet alleen bewaakt SPIRIT de functies van de auto, het is tevens naadloos geïntegreerd met de Whispers-applicatie van het merk, wat eigenaren de gelegenheid geeft op afstand met hun auto te communiceren en daarnaast live informatie doorgeeft van en aan de specialisten van het merk.

Zoals in alle automobielen van Rolls-Royce biedt het interieur van de Spectre vrijwel oneindige maatwerkopties. De geheel nieuwe voorstoelen bijvoorbeeld kunnen worden uitgevoerd in bijpassende of juist contrasterende kleuren en ook de afwerking, stiknaden en borduurwerk kunnen naar wens worden vormgegeven. 

Volledig aluminium Architecture of Luxury
In 2003 zag de Phantom het levenslicht, gebouwd op een eigen maatwerkarchitectuur. Deze renaissance van het merk was Rolls-Royce 1.0. Hieropvolgend werd de ‘Architecture of Luxury’ bedacht, een nieuwe, flexibele aluminium spaceframe-architectuur die als gevolg van ver vooruitkijken door de ingenieurs zowel voor een elektrische auto als voor de hedendaagse Phantom, Cullinan, Ghost en coachbuild-modellen gebruikt kan worden. We spreken nu van Rolls-Royce 2.0. Maar hoewel de Architecture of Luxury al veel eerder geschikt was voor een elektrische aandrijflijn, heeft het tot vandaag geduurd voordat elektrische aandrijving voldoende geavanceerd was om aan de standaard van Rolls-Royce te voldoen. De introductie van een volledig elektrische aandrijflijn en Decentralised Intelligence in het portfolio van het merk staan daarom voor Rolls-Royce 3.0 en de start van een nieuw elektrisch tijdperk.  

Rolls-Royce heeft echter nog meer voordelen voor de Spectre in huis. De aluminium delen en de integratie van het accupakket in de structuur van de auto maken het geheel 30 procent stijven dan elke voorgaande Rolls-Royce. De vloer is bovendien halverwege de dorpel geplaatst in plaats van erboven of eronder. Er is ruimte gemaakt tussen de accu’s en de vloer voor de bekabeling en de leidingen van de klimaatregeling en doordat de batterij daaronder zit, is de vloer perfect vlak. Dat zorgt niet alleen voor een lage zitpositie en meer binnenruimte, maar geeft de batterij ook een tweede functie: bijna 700 kilo aan geluiddemping.

Digitale ontwikkeling
Bij de ontwikkeling van de Spectre hebben de technici van Rolls-Royce een groot deel van hun werk verplaatst van de werkplaats naar een digitale omgeving. De Spectre is de meest connected Rolls-Royce uit de geschiedenis en om dat mogelijk te maken was er meer behoefte dan ooit aan de ervaring van experts.

Voor alle 141.200 variabelen die optreden tussen zenders en ontvangers in de auto zijn handgeschreven protocollen ontwikkeld en in vrijwel alle gevallen hebben de technici subvariabelen ontworpen op het gebied van klimaat, snelheid, wegdektype, status van het voertuig en de rijstijl. Al deze protocollen zijn bedacht tijdens het 2,5 miljoen kilometer lange testwerk, zowel in geavanceerde testomgevingen als op de openbare weg over de hele wereld.

Planar wielophanging
Extreme omstandigheden zijn onderdeel van het testprogramma van de Spectre. Het begon op 55 kilometer van de noordpoolcirkel in Arjeplog, Zweden, met temperaturen van 40 graden onder nul, en gaat verder in Zuid-Afrika, waar het 55 graden boven nul is. Desondanks vindt 55 procent van het testwerk plaats op wegen waar de Spectre gereden zal worden, zoals in de Franse Rivièra. Aan de Côte d’Azur is de integratie van de Planar wielophaning uiteindelijk afgerond.

Planar wielophanging is een orkest van systemen dat reageert op de input van de bestuurder en op de omstandigheden onderweg, mogelijk gemaakt door de nieuwste soft- en hardwareontwikkelingen, met als resultaat Rolls-Royce’s befaamde ‘vliegend tapijt’-ervaring.

Vermogen en actieradius
De definitieve opgave van het vermogen, de acceleratie en het bereik moet nog worden opgegeven en zal bekend zijn als het afronden en fijnslijpen van de Spectre gereed is in het tweede kwartaal van 2023. Voorlopige data laten een verwachte elektrische actieradius van 520 kilometer (WLTP) en een trekkracht van 900 Nm uit de 430 kW sterke aandrijflijn zien. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt naar verwachting 4,5 seconden in beslag.

Met nog vele maanden testen en optimaliseren in het vooruitzicht kunnen deze gegevens aangepast worden in aanloop naar de uiteindelijke marktintroductie in het vierde kwartaal van 2023.

Afmetingen van de Spectre    
Aantal deuren / zitplaatsen     2 deuren / 4 zitplaatsen
Lengte                                     5.453 mm
Breedte                                   2.080 mm
Hoogte (onbeladen)                1.559 mm
Wielbasis                                 3.210 mm
Draaicirkel                               12,7 m
Leeggewicht                            2.975 kg

Marktintroductie
De Spectre is per direct te reserveren, waarna de eerste afleveringen aan klanten zullen beginnen in het vierde kwartaal van 2023.